korzenne ciasteczka

Staram się za wszelką cenę zachować atmosferę Świąt na dłużej. Szczęście, że choinka będzie jeszcze migać do lutego, a i kolędy będą rozbrzmiewały nie krócej:) Jeszcze zostało trochę uszek i pierogów z kapustą, które stanowią tęskną reminiscencję wigilijnego wieczoru – zjemy je dziś, bo szkoda czekać, skoro takie smaczne.

No i jeszcze pierniczki i ich korzenny zapach – niech utrzyma się trochę w domu i wniesie nieco magii:)

Przepis na ‚ciasteczka z witrażykiem’  widziałam na paru blogach, dlatego nie przytoczę konkretnej inspiracji. W każdym razie zauroczyły mnie do tego stopnia, że zrobiłam swoją korzenną wersję. Wykorzystałam swój stary przepis na kruche ciasto, dodając do niego przyprawę do piernika.

korzenne ciasteczka

400 g mąki pszennej (u mnie tortowa)

opakowanie przyprawy do piernika
(lub zmieszane: cynamon, kardamon, imbir, czarny pieprz, wanilia)

100 g cukru pudru (lub syropu trzcinowego)

łyżeczka proszku do pieczenia

aromat waniliowy

jajko

150 ml łagodnego oleju

2 łyżki śmietany

opakowanie landrynek

Postąpiłam klasycznie: zmieszałam składniki ‚suche’, następnie ‚mokre’, połączyłam je i zagniotłam ciasto. Ciasto pozostało przez 30 min. w lodówce celem stężenia.

Chłodne ciasto rozwałkowałam na grubość ok. 3 mm i wycięłam zeń świąteczne kształty, a w nich koła. Przełożyłam ciasteczka na natłuszczoną i obsypaną bułką tartą blachę, a do ‚dziur’ wsypałam pokruszone wcześniej landrynki.

Piekłam ciasteczka przez ok. 15 min. w piekarniku rozgrzanym do 180 st. C. Po upieczeniu ciasteczka muszą ostygnąć, a landrynkowy witrażyk musi się zestalić – dopiero wtedy można je przełożyć do innego naczynia.

Skomentuj

