jabłecznik ze stróżańskich jabłek i zaległe Święto Niepodległości

Przywiezione ze Stróży, małe, kwaśne, ale pyszne i bardzo aromatyczne jabłuszka postanowiłam przerobić na jabłecznik:)
Przepis znalazłam w  Kwestii Smaku. Wypróbowałam od razu i zachwyciłam się. Teraz tylko taki placek z jabłkami będę piekła! Lekko wytrawny, z rozpływającą się w ustach kruszonką. Po prostu smak jesieni:)

Składniki (na tortownicę):

– ok. 1,5 kilograma jabłek

– 250 g mąki tortowej

– żółtko jednego jajka

– 125 g niesolonego masła

– 1 łyżka gęstej kwaśnej śmietany

– 100 g cukru trzcinowego (lub miodu) i ok. 10 dodatkowych łyżek do posypania jabłek

– 1 łyżeczka proszku do pieczenia

– esencja waniliowa

– cynamon

– cukier puder

– odrobina soku z cytryny

Jabłka obrałam i poszatkowałam w cienkie plasterki a następnie skropiłam sokiem z cytryny. Z mąki, cukru, śmietany, masła, żółtka i esencji waniliowej zagniotłam ciasto. Odstawiłam do lodówki do schłodzenia. Następnie 1/3 ciasta pozostawiłam do zrobienia kruszonki, natomiast resztę rozwałkowałam i przełożyłam do wyłożonej papierem do pieczenia tortownicy. Na cieście rozłożyłam plasterki jabłka, posypałam je cukrem oraz cynamonem a na wierzch starłam na grubych oczkach tarki resztę ciasta, która utworzyła kruszonkę. Placek wstawiłam do lekko nagrzanego piekarnika i piekłam przez 45 minut w temperaturze 180 st.C.

Podałam moją ‚szarlotkę’ posypaną cienką kołderką cukru pudru oraz z gałką orzeźwiającego sorbetu mandarynkowego:)

A wczorajsze Święto Odzyskania Niepodległości spędziliśmy najpierw w gronie Rodziny (w przygotowywaniu obiadu pomagał mi mój niezawodny Brat, Antek, a w porządkach niezawodny Mąż, Gregor:)) a następnie w gronie Przyjaciół i smakowitości zrychtowanych przez Chrobotka. Wszystko w asyście powiewającej polskiej flagi 😀

One response

  1. great one

    22/11/2010 o 9:14 am

Skomentuj

